14 grudnia 2012

Pierniczki


pierniki w czekoladzie
Pierniczki
Moje ulubione pierniki, z bardzo starego przepisu. Małe, cieniutkie, po upieczeniu twarde i chrupiące – takie lubię najbardziej. Pierniki przechowywane w metalowej puszce z czasem miękną. Nie przepadam za mocno lukrowanymi piernikami, choć wyglądają przecudnie. Oczywiście część z nich ozdabiam lukrem królewskim razem z synkiem, zwierzaki muszą być kolorowe, posypane cukiereczkami… Jednak najbardziej smakują mi takie z odrobiną czekolady, podaję wiec przepis na łatwą i szybką czekoladową dekorację  pierniczków.

Składniki:
·       100 g mąki pszennej
·       200 g mąki żytniej
·       1 jajko
·       ½ szklanki miodu
·       100 g cukru trzcinowego
·       1 łyżka masła
·       ½ łyżki sody
·       1 łyżka przyprawy do pierników

Dodatkowo:
·       białko do smarowania pierników

Miód zagotować. Mąkę przesiać na stół, zrobić dołek, wlać miód i wymieszać nożem. Dodać cukier, przyprawę, masło, sodę, jajko i zagnieść ciasto. Wygniatać energicznie i długo.

Piekarnik rozgrzać do temperatury 180ºC. Blachy wyłożyć papierem do pieczenia.
Dobrze wyrobione ciasto rozwałkować na grubość 2 – 3 mm i wycinać pierniki, przełożyć na blachę, posmarować białkiem. Piec 10 – 12 minut na złoto-brązowy kolor.

Ozdabianie pierników czekoladą:
Pierniki ułożyć na blaszce. Gorzką lub mleczną czekoladę zetrzeć na tarce i posypać nią pierniki. Nożem wycinać wiórki z białej czekolady i ozdabiać nią pierniki posypane ciemną czekoladę. Blachę włożyć do nagrzanego piernika z termoobiegiem na dosłownie 10 – 15 sekund tylko do momentu aż czekolada się rozpuści. Wyjąć z piekarnika i wykałaczką porobić esyfloresy. Gotowe:- )

Smacznego:- )

Pieniczki

Pirniczki

Pirniczki

2 komentarze :

  1. bardzo ładnie ozdobione :]
    nowatorsko!

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo prosty przepis!
    Całe ciasto lepiło się od miodu:) cukier zamieniłam na brązowy i dałam niecałe 50g a i tak były mega słodkie. Tylko możliwe, że przesadziłam z mąką (z lenistwa użyłam tylko pszennej) - są baaardzo twarde!
    Nie miałam czekolady pod ręką dlatego były mniej atrakcyjne od Twoich;) i albo miałam mniejszą łyżkę, albo zmodyfikowałabym troszkę przepis i nieco zwiększyła ilość przyprawy do piernika.
    Polecam!! :)

    OdpowiedzUsuń