19 kwietnia 2017

Zupa cebulowa

Zupa cebulowa
Zupa cebulowa to francuski przysmak. Zrobiłam ją po raz pierwszy, dzięki Krainie Miodem Płynącej, gdzie znalazłam ten pyszny przepis. Jest to jednoskładnikowa zupa , z jednej strony więc bardzo prosta z drugiej wymagająca składników o najwyższej jakości. Warto zrobić ją na dobrym, domowym, aromatycznym bulionie wtedy będzie przepyszna. Zamiast białego, słodkiego wina dodałam do niej cydr -  to bardzo dobre połączenie. To obok zupy porowej z piwem kolejny przepis na zupę z dodatkiem alkoholu. Tradycyjnie zupę cebulową podaje się zapiekaną z grzanką posypaną żółtym serem. Myślę że to idealna propozycja na te kwietniowe, zadziwiająco zimne dni.
Zupa cebulowa

Jak zrobić zupę cebulową z serowymi grzankami? 

Składniki:
  • 1 ½ l bulionu wołowego
  • 1 ½ kg cebuli*
  • 150 ml cydru (lub białego słodkiego wina)
  • 40 g masła klarowanego
  • sól, pieprz do smaku

Dodatkowo:
  • bagietka
  • starty żółty ser


Cebulę obrać i pokroić w pióra.
W garnku o grubym dnie roztopić masło dodać cebulę i dusić pod przykryciem aż będzie miękka i lekko rumiana. Cebulę trzeba często mieszać, aby się nie przypaliła.
Do cebuli dolać cydr i ponownie smażyć do czasu aż alkohol odparuje.
Wlać bulion i zupę gotować na małym ogniu jeszcze około 5 minut aż smaki się połączą. Zupę doprawić do smaku solą i pieprzem

Zupę podawać z grzankami serowymi. Pokrojoną bagietkę posypać ulubionym żółtym  serem i zapiekać przez kilka minut w piekarniku.
Druga metoda to na przelaną do miseczki zupę położyć zrumienioną bagietkę, posypać żółtym serem i zapiec w piekarniku aż ser się rozpuści.

*najlepiej użyć kilka odmian cebuli; u mnie była to żółta, biała i szalotka;

Smacznego :- )

Zupa cebulowa
Zupa cebulowa

                              

5 komentarzy :

  1. Noooo a gdzie tymianek... to podstawowa przyprawa do zupy cebulkowej....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Skoro tymianek jest obowiązkowy, następnym razem na pewno go dodam :)

      Usuń
  2. całą zimę się przymierzałam do cebulowej i jakoś nie udało mi się jej zrobić ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Dobrze też dodać kmin rzymski,pychota :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Jadłam taką zupę 'z paczki' i szukałam fajnego przepisu, zeby ją odtworzyć we własnej kuchni... Dzięki za instrukcję.

    OdpowiedzUsuń