18 kwietnia 2014

Żurek postny

Żurek postny
Aż trudno w to uwierzyć, ale przez bardzo długi czas znałam żurek tylko z paczki! W końcu odważyłam się i zaczęłam gotować go z kupnego zakwasu. W tym roku wspięłam się na wyżyny samodzielności i zrobiłam także żytni zakwas. Jestem z siebie bardzo zadowolona :- ) Tym razem ugotowałam postny żurek, bez kiełbasy czy boczku. To taka lekka, delikatniejsza  wersja przygotowana na wywarze warzywnym. Chłopaki uważają, że to najlepszy żurek na świecie, ale oni zawsze tak mówią, żeby mnie przypadkiem nie zniechęcić do gotowania;- )

Jak ugotować żurek postny na zakwasie?

Składniki:
  • 500 – 700 ml żytniego zakwasu na żurek
  • 1 ½ l wywaru warzywnego
  • ½ cebuli
  • 2 ząbki czosnku
  • ½  łyżki masła klarowanego
  • 2 łyżeczki suszonego majeranku
  • 2 łyżeczki tartego chrzanu
  • 3 suszone grzybki
  • 3 – 4 ziemniaki
  • ⅓ szklanki śmietany
  • sól, pieprz               

Dodatkowo:
  • 4 jajka ugotowane na twardo

Ugotować wywar warzywny z włoszczyzny, z dodatkiem liścia laurowego, ziela angielskiego, pieprzu i soli. Wywar odcedzić.
Ziemniaki ugotować w mundurkach – ostudzić,  pokroić w większą kostkę.
Cebulę i czosnek drobno posiekać i zeszklić na maśle klarowanym (często mieszać, uważając aby nie przypalić).
Wywar warzywny postawić na ogniu, dodać podsmażoną cebulkę i czosnek, suszonymi grzybami, doprawić świeżo zmielonym pieprzem, majerankiem - zagotować. Zakwas żytni wymieszać i stopniowo dodać do wywaru, sprawdzając  smak zupy (żurek może być mniej lub bardziej kwaśny) – zagotować. Zupę doprawić chrzanem, dodać ziemniaki pokrojone w kostkę, gotować ok. 5 minut.
Na koniec żurek zaprawić zahartowaną śmietaną. Podawać z jajkami ugotowanymi na twardo i paskami świeżo startego chrzanu.

Smacznego :- )


Żurek postny
Żurek postny 

Żurek postny

2 komentarze :

  1. Wygląda pięknie! Ja mój żurek będę przyrządzać jutro!

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie jestem zwolennikiem dań postnych - zdecydowanie bardziej wolę jeść posiłki, które są treściwe. Sam zamierzam przygotować niebawem żurek, ale według tego przepisu: https://najlepszewkuchni.pl/przepis/zurek-na-kosciach-wedzonych.html :-). Jestem pewny, że będzie smaczny.

    OdpowiedzUsuń