6 grudnia 2013

Kostka alpejska

Kostka alpejska
Kiedy zobaczyłam to ciasto, wiedziałam, że to będzie tegoroczny hit imieninowy i musiałam je natychmiast zrobić. Nie znalazła się ani jedna osoba, której by ono nie smakowało. Kostka alpejska to ciasto na kakaowym biszkopcie, przełożone kwaskowym dżemem z czarnej porzeczki,  masą kajmakową z bezą, pokryte bitą śmietaną i wiórkami czekoladowymi... Cisto nie tylko smakuje wybornie, ale pięknie się prezentuje, ładnie kroi i może stać się atrakcją każdego rodzinnego spotkania.

Jak zrobić kostkę alpejską? 

Składniki na biszkopt (ok. 28 porcji):
  • 4 jaja
  • ⅓ szklanki gorzkiego kakao
  • ⅓ szklanki mąki
  • ½  szklanki cukru
  • 1 łyżeczki kawy Inki lub kawy rozpuszczalnej
  • ½ łyżeczki proszku do pieczenia
Dodatkowo:
  • do nasączenia:  3 łyżki soku z cytryny + 3 łyżki rumu 
  • do posmarowania: 250 g dżemu z czarnej porzeczki wymieszanego z 2 łyżkami soku z cytryny i 2 łyżkami rumu
Prostokątna forma o wymiarach około 25 cm x 38 cm posmarować kawałkiem masła i wyłożyć papierem do pieczenia. Piekarnik nagrzać do 170˚C.
Oddzielić żółtka od białek. Kakao z mąką, kawą, proszkiem do pieczenia wymieszać i przesiać. Białka ubijać na sztywna pianę i stopniowo dodawać cukier. Kiedy masa będzie lśniąca i sztywna kolejno dodawać żółtka. Całość ubijać razem jeszcze około 3 minut, tak aby powstała gęsta puszysta piana. Dodać kakao z mąką (najlepiej w 2 partiach) i delikatnie wymieszać, żeby piana nie opadła. Ciasto wyłożyć do formy, delikatnie wyrównać wierzch i wstawić do nagrzanego piekarnika. Piec przez 20 minut. Biszkopt wyjąć z piekarnika i ostudzić.
Skropić sokiem z cytryny i rumem. Posmarować dżemem z czarnej porzeczki wymieszanym z sokiem cytrynowym i  alkoholem.

Składniki na krem:
  • 1 puszka (533 g) masy kajmakowej (krówkowej)
  • 250 g masła
  • 5 łyżki ajerkoniaku
  • 2 łyżki bardzo mocnej kawy (1 łyżeczka kawy + 1łyżeczka Inki – rozpuszczone w dwóch łyżkach wrzątku)
  • 250 – 300 g gotowych małych bezików

Bita śmietana:
  • 1000 g zimnej kremówki
  • 5 łyżek ajerkoniaku
  • 4 łyżki soku z cytryny + 2 łyżki wody
  • 2 łyżki żelatyny
Do dekoracji:
  • 50 g gorzkiej czekolady

Masło ubić mikserem na puszysta, białą masę. Stopniowo dodać ajerkoniak i kawę. Do ubitego masła dokładać po łyżce masy kajmakowej cały czas ubijając. Gotową masę wymieszać z pokruszoną bezą i wyłożyć na biszkopt na warstwę dżemu. Dokładnie wyrównać powierzchnię.

Żelatynę namoczyć w 4 łyżkach soku z cytryny i 2 łyżkach wody, odstawić na kilka minut. Rozpuścić napęczniałą żelatynę w kąpieli wodnej i odstawić, aby lekko ostygła. Zimną kremówkę  ubić na sztywną pianę. Do przestudzonej żelatyny dodać ajerkoniak, 2 - 3 łyżki śmietany i wymieszać, przełożyć do pozostałej śmietany i krótko zmiksować. Wyłożyć na krem z bezą i wyrównać powierzchnię. Na wierzch zetrzeć czekoladę. Placek wstawić do lodówki.

Źródło przepisu: Kwestia smaku

   

Kostka alpejska

25 komentarzy :

  1. Wygląda obłędnie i na pewno też tak smakuje :)

    OdpowiedzUsuń
  2. tez kiedys robiłam, pyszne jest i slodkie ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Wygląda jak puszek ! Śliczne :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Prezentuje się świetnie! Robi wrażenie :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Pięknie wyszło :) Mam je na swojej liście do zrobienia, ale cały czas się boję, że będzie jednak dla nas za słodkie..

    OdpowiedzUsuń
  6. Wspaniały wypiek! Akurat w sam raz na przymusowe uziemienie w domu w związku z szalejącym Ksawerym :)

    OdpowiedzUsuń
  7. przepiękne :) koniecznie muszę zrobić i to szybko!!!

    OdpowiedzUsuń
  8. Wygląda obłędnie, moje smaki, muszę zrobic:)

    OdpowiedzUsuń
  9. Ja robilam jest pyszne.

    OdpowiedzUsuń
  10. E tam, wygląda- tu nie o wygląd chodzi! Zróbcie - bo jest pyszne!!! Ja robię od roku i jeszcze się nie znudziło!

    OdpowiedzUsuń
  11. Smacznie wygląda :-) Koniecznie muszę zrobić.

    OdpowiedzUsuń
  12. Moja masa się "rozlała" czy to wina bezikow które się rozpuscily ?

    OdpowiedzUsuń
  13. Zrobiłem, wyszło!!! Pychota!!!

    OdpowiedzUsuń
  14. Zrobiłam i niestety krem wyszedł bardzo wodnisty nie rozumiem dlaczego wszystko wedlug przepisu...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mi przykro, że coś poszło nie tak. Robiłam to ciasto kilka razy i zawsze wychodzi. Z którą warstwą był kłopot? Może coś podpowiem?

      Usuń
  15. Mam jedynie obawy co do żelatyny w śmietanie - obawiam się, że śmietana będzie "gumowa". Już tak kiedyś mi się zdarzyło, a dodałam żelatyny tyle ile podane było w przepisie. W związku z tym, czy można dodać 1 łyżeczkę. W dodatku w Twoim przepisie jest podana łyżka, a nie łyżeczka.

    OdpowiedzUsuń