26 lutego 2014

Aromatyczna karkówka z szynkowara

Aromatyczna karkówka z szynkowara
Kiedy człowiek przyzwyczai się do samodzielnie robionych wędlin, nie ma już ochoty na te produkowane masowo. Jedyne co skłania mnie do zaopatrywania się w sklepie jest brak ciągłości w domowej produkcji :- ) Wciąż też szukam i próbuje nowych przepisów, którymi chętnie się z Wami dzielę. Według opinii męża najlepszego to najsmaczniejsza karkówka z szynkowara, którą dotychczas zrobiłam. Jeśli nie wierzycie – spróbujcie :- )

Jak zrobić aromatyczną karkówkę z szynkowara?

Składniki:
  • 0,8 – 1 kg karkówki
  • 2 łyżeczki soli peklowej
  • 1 łyżeczka soli
  • ½  łyżeczki cząbru
  • ½  łyżeczki majeranku
  • ½  łyżeczki tymianku
  • ½  łyżeczki pieprzu
  • ½  łyżeczki czosnku granulowanego
  • spora szczypta chili
  • ½ szklanki wody
  • 2 łyżeczki żelatyny*
Karkówkę umyć osuszyć, pokroić w dużą kostkę usuwając błony i nadmiar tłuszczu. W wodzie rozpuścić sól i wsypać przyprawy – wymieszać.  Miksturę wlać do mięsa i dokładnie wyrobić aż mięso wchłonie wodę. Mięso pozostawić w lodówce na ok. 12 godzin.
Karkówkę wymieszać z żelatyną przełożyć do szynkowara wyłożonego woreczkiem, przycisnąć sprężyną i odstawić na kolejne 12 godzin (np. na całą noc) do lodówki. Przygotować garnek z wodą, wstawić szynkowar tak by woda nie wlała się do środka.  Podgrzać do temperatury  ok. 90˚C i parzyć  przez 1h i 30 minut. Szynkowar wystudzić w zimnej wodzie i wstawić do lodówki na ok. 8 godzin.

*żelatynę można pominąć, ja tym razem zapomniałam jej dodać :- )

Smacznego:- )
  
Aromatyczna karkówka z szynkowara

15 komentarzy :

  1. Właśnie ostatnio coś mnie "wzięło" na domowe wędliny. Zaczęłam od domowej mielonki, którą dziś będę publikować, ale ta karkówka.... wygląda wprost obłędnie! Mąż się ucieszy jak mu taką zaserwuję:), więc chętnie wypróbuję Twój przepis:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Domowe wędliny wciągają niesamowicie, a przepis na karkówkę oczywiście polecam :) Pozdrawiam:)

      Usuń
  2. Robię dziś z Pani przepisu tą drobiową, w szynkowarze tylko nie dodaję peklowej soli. Czy musi byc? Następna będzie ta karkóweczka:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszystkie domowe wędliny można przygotować zamieniając sól peklową na zwykłą. Dodatek peklosoli sprawia, że wędliny mają bardziej apetyczny (różowy) kolor i dłuższą trwałość :) Życzę udanych wyrobów i pozdrawiam :)

      Usuń
  3. Bardzo apetycznie wygląda,niestety szynkowara brak.

    OdpowiedzUsuń
  4. Domowe wędliny są przepyszne tym bardziej, że mamy wpływ na to jak są robione :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Kochana, ja bym chętnie odkupiła trochę Twoich wyrobów. Jak możesz to zrób większe ilości i część pozamrażaj, opisz i daj znać. Ja mam fajny pasztet domowej roboty (gdybyś miała ochotę) i dobry przepis na kiełbaskę domową - niedługo na blogu.

    OdpowiedzUsuń
  6. Wsiąkłam :) Dzisiaj pierwsze śniadanko z szynkowara ( wg twojego przepisu, nieco udoskonalona mielonka z indyka ).A za moment ...pekluję karkówkę :) Super jedzonko , jak w dzieciństwie ...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że skorzystałaś z przepisu :) Mam nadzieję, ze karkówka też będzie Ci smakowała :) Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  7. W jakim celu odstawiamy na noc do lodówki przed gotowaniem?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mięso jest odstawiane na kilkanaście nawet godzin po to aby sie dobrze osadziło i odpowiednio sprasowało i przeszło przyprawami .Ja mam jeszcze taki swój trik,mianowicie- kiedy mam w karkówce jakies tłuste kawałeczki to odcinam je i zwyczajnie wrzucam do blendera i potem mieszam z tymi chudymi pokrojonymi w kostke i te tłuste powodują,że w czasie wyrabiania miesa ,wszystko sie ładnie skleja. A peklo sól niestety jest bardzo potrzebna,konserwuje ale i też zabija bakterie w miesie i pozwala na dłuższe przechowywanie.
      Przepis fajny i naprawde warto samemu sie postarac :)

      Usuń
  8. W jakim celu odstawiamy na noc do lodówki przed gotowaniem?

    OdpowiedzUsuń
  9. Karkóweczka już się marynuje, wieczorem przełożę ją do szynkowara na noc i jutro próba generalna z pierwszym gotowaniem w tym urządzonku :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Dotychczas robiłem mięsko w słoiczkach i było pyszne. Teraz wzięło mnie na wędlinę z szynkowara. Nie mam takowego więc na próbę zaadaptowałem zwykły kubek metalowy do którego dorobiłem sprężynę dociskającą mięso.
    I jedna uwaga. Niektórzy są wrogami peklosoli jako zbędnej chemii w potrawie.Też taki byłem bo sądziłem że chodzi tylko o kolor mięsa.
    Zmieniłem zdanie , gdy przeczytałem że peklosól zabija bakterie wytwarzające jad kiełbasiany. Warto o tym pomyśleć.

    OdpowiedzUsuń
  11. Dzień dobry. Zrobiłam karkówkę wg tego przepisu. Niestety wyszła bardzo bardzo słona. Następnym razem dodam mniej soli. Że względu na pracę, każdy etap u mnie trwał prawie 24 godziny. ażd tym wygląda apetycznie i jest ścisła. Proszę o odpowiedź co może być przyczyną tak słonego smaku (naprawdę ciężko jeść). Pozdrawiam Kasia

    OdpowiedzUsuń