13 kwietnia 2022

Mazurek daktylowo - orzechowy

Mazurek daktylowo - orzechowy
Mazurek daktylowo - orzechowy
Mazurki to moje ulubione wielkanocne ciasta. Lubię wymyślać nowe smaki i lubie wracać do sprawdzonych przepisów. Dziś mam dla Was pomysł na mazurek daktylowo – orzechowy. Zniknął błyskawicznie i nie wiem czy nie wysunął się na czołowe miejsce w mazurkowym rankingu. Kruche, nieprzesłodzone ciasto, słodka daktylowo masa z chrupiącymi orzechami i migdałami, rozpływający się w ustach delikatny krem i odrobina gorzkiego kakao. Mam nadzieje, że namówiłam Was do przygotowania tego przepysznego ciasta.  Jeśli tak ja lubicie mazurki i ciągle szukacie ciekawych przepisów polecam Wam moje propozycje z zeszłych lat. Wyjątkowe mazurek czekoladowy do przygotowania, którego użyłam samych białek, tradycyjny mazurek kajmakowy, prosty mazurek wiśniowo-migdałowy, niebanalny mazurek orzechowo-jabłkowy oraz  wyjątkowy mazurek chałwowy.
Mazurek daktylowo - orzechowy
Mazurek daktylowo - orzechowy

Jak zrobić pyszny mazurek daktylowo - orzechowy? 

Składniki na kruche ciasto:

  • 10 dkg mąki krupczatki
  • 12 dkg maki pszennej
  • 10 dkg chłodnego masła
  • 1 łyżka cukru pudru
  • 1 jajko

 Składniki na masę daktylowo - orzechową:

  • 150 g daktyli
  • garść orzechów włoskich
  • garść płatków migdałowych

 Krem daktylowy:

  • 250 g serka mascarpone
  • 3 łyżki schłodzonej śmietany kremówki
  • 6 – 8 łyżek syropu daktylowego
  • 1 łyżka likieru kawowego Kahlua (można zastąpić innym alkoholem lub pominąć)

Dodatkowo:

  • 1 łyżka gorzkiego kakao
Mazurek daktylowo - orzechowy
Mazurek daktylowo - orzechowy

Ze składników na ciasto zagnieść kruche ciasto. Uformować kulę i odstawić do schłodzenia na 30 – 60 minut. Ciasto wyłożyć do formy na tartę o średnicy około 21 cm (lub wyciąć kształt jajka). Ciasto ponakłuwać widelcem i piec we wcześniej nagrzanym piekarniku do temperatury 180°C przez około 20 – 25 minut. U mnie zawsze ciasto kruche jest mocno spieczone bo takie lubimy. Ciasto wystudzić.

Przygotować masę daktylową. Daktyle zalać wrzątkiem – tak aby by całe były zanurzone w wodzie. – odstawić na 30 minut aż woda ostygnie.  Orzechy i migdały posiekać i zrumienić na suchej patelni.

Daktyle odcedzić i zmiksować na gładką masę. Dodać uprażone orzechy i wymieszać.  

Serek mascarpone zmiksować, dodać 3 łyżki kremówki, następnie dodawać syrop daktylowy i likier Kahlua. Jeśli lubicie mniej słodkie kremy dodajcie mniej syropu daktylowego.

Na upieczony spód wyłożyć masę daktylowo-orzechową, następnie za pomocą tylki udekorować ciasto kremem daktylowym. Na końcu całość oprószyć kakao.

 Smacznego :- )

Mazurek daktylowo - orzechowy, wielkanoc, kruche ciasto, tarta daktylowa
Mazurek daktylowo - orzechowy

Mazurek daktylowo - orzechowy
Mazurek daktylowo - orzechowy




                     

1 komentarz :

  1. Wielkie wow! Nawet nie spodziewałam się, że istnieje tyle różnych odmian mazurków. Sama jadłam tylko bardziej klasyczną wersję ;) A co do przepisu powyżej to po prostu muszę go wypróbować, bo brzmi pysznie. Choć wstyd się przyznać, ale nigdy nie próbowałam daktyli. Także będzie to dla mnie podwójnie nowe doświadczenie. Ogółem lubię próbować nowości, ale jakoś akurat z daktylami nie miałam do tej pory do czynienia. Cóż, trzeba to teraz nadrobić ;) Wielkie dzięki za ten przepis! Wykorzystam go jak najszybciej.

    OdpowiedzUsuń